Cinta Tuhan, Rendah Hati, Jujur, dan Rajin

Allah kita adalah Allah yang baik dan sempurna


Khotbah Ibadah Raya (Minggu, 17 Oktober 2010)

Baca : Kejadian 1:1-30

Pelajaran ilahi dari kitab Kejadian akan menjadi pokok utama khotbah saya selama tiga minggu ini. Ada banyak yang patut dikhotbahkan dari pasal-pasal di kitab Kejadian, tetapi untuk mengawali khotbah ini, saya akan menjelaskan kepada kita semua tentang ALLAH YANG BAIK DAN SEMPURNA.

Mengapa pokok ini yang paling pertama dan utama, alasannya adalah di pasal satu TUHAN Allah menyatakan diri-Nya:

  • ALLAH YANG BERKUASA MENGUBAH YANG TIDAK BAIK MENJADI BAIK, YANG TIDAK ADA MENJADI ADA >> segala sesuatu ada dalam “kemahakuasaan” Allah.
  • ALLAH YANG SANGGUP MENYEDIAKAN APA YANG DIPERLUKAN MANUSIA DARI ABAD KE ABAD >> tidak ada satu pun keperluan manusia yang tidak tersedia dalam ciptaan-Nya.
  • ALLAH YANG BERKEHENDAK MENJADIKAN KITA SEGAMBAR DENGAN DIA >> TUHAN berkehendak menusia menjadi “seperti diri-Nya sendiri” bukan “seperti binatang”.
  • ALLAH YANG MENGATUR SEGALA HAL SESUAI DENGAN PRIORITAS-NYA >> TUHAN tahu mana yang pertama, mana yang kedua, mana yang ketiga.
  • ALLAH YANG MERENCANAKAN SEGALA SESUATU BAIK ADANYA, DAN BERAKHIR HINGGA AMAT BAIK ADANYA >> Tidak ada yang diciptakan TUHAN Allah yang tidak baik.

Bacalah kitab Kejadian pasal satu seluruhnya dan renungkanlah pokok-pokok di atas. Tuhan akan menyingkapkan kehendak-Nya bagi kita semua.

— Pdt. Hotman Gurning, M.Th. —

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s